Обзор total war saga: thrones of britannia

Мужики с вилами

Если представить себе систему найма отрядов в, например, Empire: Total War, то получается правдоподобная картина. Армия встаёт лагерем в городе с учебным заведением, ожидает один ход, пока новобранцы проходят базовую подготовку и снаряжаются, а на следующий ход получает готовый к битве полк.

К раннему Средневековью такой принцип не применишь. Регулярная армия осталась в прошлом вместе с Западной Римской империей. Часть воинов — это закованные в броню мелкие феодалы, другая часть — согнанные в кучу крестьяне и свободные мещане, которые сами раздобыли себе какое-нибудь оружие. И каким образом подготовить полк таких солдат за один условный ход?

Копьё — простое и дешёвое оружие, доступное даже крестьянину

«Никак», — отвечает Thrones of Britannia. Поэтому полководец не может собрать целый отряд за один ход. Вместо этого собирается неполный отряд, зато мгновенно — генерал как бы призывает к оружию плебс и феодалов. А со временем этот отряд пополняется сам, как если бы он был изначально очень потрёпан.

Прогресс и обучение изменились кардинально. В любой точке своей территории можно нанимать любых юнитов, ведь никаких зданий, открывающих доступ к тому или иному роду войск, в игре нет совсем. Новые виды бойцов открываются на древе технологий, которое привязано к практике: нанял столько-то лучников — имеешь право изучить новых, более эффективных стрелков. Никакого условного стрельбища строить не надо, ведь централизованной подготовки солдат в Средние века практически не было.

Новые отряды для найма потихоньку копятся в особом пуле, доступном на всей территории страны, а скорость пополнения зависит от происхождения войск. Ополчение — то есть простолюдины — собираются быстро, стоят дешевле, но и эффективности от них меньше, не говоря уже о броне.

Вся защита воинов с топорами — это нестираные кафтаны. Щиты удалось раздобыть, и на том спасибо

Свита и элита копятся куда медленнее. Ещё бы: служилое дворянство по численности уступало зависимым и свободным крестьянам в десятки раз. На 90% крестьян приходилось до 2% феодалов и церковников, и это если не причислять к первой категории простых горожан, ремесленников и прочих людей, которых могли записать в ополчение. Свита, понятное дело, стоит дороже.

Однако в бою разница между ополчением и элитой не столь огромна, сколько была в реальности. Здесь Thrones of Britannia сохраняет традиции прежних частей, которые тоже не осмеливались создавать слишком сильный разброс мощности. Ну, кроме Total War: Warhammer 2, где скавены-рабы были слишком уж трусливы и бесполезны. Примерно такими же могли бы быть ополченцы в Thrones of Britannia — то есть бегущими в панике от одного вида скачущих рыцарей. Но Creative Assembly всё-таки предпочла не разделять армию по социальному статусу: копейщик из рыбацкой деревни способен сражаться бок-о-бок со знатным копьеносцем, не знавшим нужды, просто первый дрогнет раньше и умрёт быстрее.

Total War Saga: Thrones of Britannia выдает ошибку об отсутствии DLL-файла. Решение

Как правило, проблемы, связанные с отсутствием DLL-библиотек, возникают при запуске Total War Saga: Thrones of Britannia, однако иногда игра может обращаться к определенным DLL в процессе и, не найдя их, вылетать самым наглым образом.

Чтобы исправить эту ошибку, нужно найти необходимую библиотеку DLL и установить ее в систему. Проще всего сделать это с помощью программы DLL-fixer, которая сканирует систему и помогает быстро найти недостающие библиотеки.

Если ваша проблема оказалась более специфической или же способ, изложенный в данной статье, не помог, то вы можете спросить у других пользователей в нашей рубрике «Вопросы и ответы». Они оперативно помогут вам!

Благодарим за внимание!

Size Comparison

When the Total War Saga brand was announced, there was a lot of discussion about what kind of size the games would be. Some assumed we were talking about something similar to a Campaign Pack DLC, or that the campaigns in Saga titles would be smaller than in our other games.

The best way to illustrate how this isn’t the case and to show how big the campaign map for Thrones of Britannia will be is to do a side by side comparison. Here we compare the size of the British Isles in the Thrones to how they appeared in Total War: ATTILA.

Pretty big right?

It’s 23x bigger, resulting in the largest, most detailed version of the British Isles featured in a Total War game. You can see how it allows for us to put a lot of detail into the coastlines, especially in the Western Isles of Scotland. The overall map is comparable in size to the whole Grand Campaign map in ATTILA.

Doing a map this zoomed in allows us to use actual terrain height data as the basis for the height maps we use for both battle and campaign. There have to be adjustments for the needs of the game, but we’re starting with the reality and editing from there.

And all that detail allows us to paint a pretty accurate picture of the time period as well.

The Great Viking Army: Faction Breakdown

The Great Viking Army made their presence felt across the eastern coast of the British Isles and have now staked their claim on the land.

The Great Viking Army made their presence felt across the eastern coast of the British Isles and have now staked their claim on the land. The Viking settlers have not forgotten their roots and continue to raid and sack enemy territory, gaining a bonus to the income it generates. The Great Viking Army has also not forgotten their bitter war with the Anglo-Saxons and their armies will receive morale boosts when fighting against them.

The new kings of Danelaw will have to play a delicate game of appeasing the English and the Danes under his rule. The Here King mechanic is a cultural currency used by the Kingdoms of the Great Viking Army that splits the public opinions of the People and the Army on your nation. Each have their own gauge that ranges from -50 to 50 that will drop and rise based on your actions on the campaign map. Choices that favour the English people like choosing to occupy non-English territory you have sieged or ransoming your captives after battle will raise their opinion of you. Likewise, actions that favour your war hungry armies will raise their opinion of you as well. Both parties offer benefits to the running of your nation when they are kept happy, and in reverse allowing their opinion of you to drop too far can be crippling. It’s not just the way you run your nation that will affect these however, certain dilemmas will appear, as well, that will ask you to choose between the two and favouring one side will almost always upset the other.

The Kingdom of Northymbre sits not far from the Scottish border, ruled by the Viking King Guthfrid. Rumoured to be a former slave, Guthfrid does not command much influence in his court and is liable to low loyalty from his characters. Combined with a starting location flanked by 3 major powers, Guthfrid has one of the more difficult starts in the game. Still holding a grudge from the murder of King Ragnar, the faction of Northymbre will receive missions to enact revenge. All missions of Ragnar’s Legacy will focus on fighting the Anglo-Saxons and raiding and occupying their lands, but will only trigger when Northymbre is at war with an English faction.

Northymbre’s forces have a bonus to their charging ability, and access to Berserkers. They also have good all around infantry including the powerful Northumbrian spearmen and very strong axe infantry.

The Kingdom of East Engle reside on the most easterly point of the British Isles, sharing a border with West Seaxe and the vassals of Northymbre. With rich lands and a coastal border, East Engle have a much easier start. Employing the strong axemen, beserkers and well rounded infantry of their northern brethren as well as the powerful Anglian Champions.

The faction leader Guthrum is the King of Danelaw and enacts his will through force and aggression. As such, the faction of East Engle will receive missions which will give unique rewards for fighting with your neighbours.

The Welsh Kingdoms: Faction Breakdown

The Welsh Kingdoms are as divided as their Anglo-Saxon neighbours. Though they were further afield from the invasions of the Great Heathen army, some kingdoms have fared better than others.

The Welsh Kingdoms are as divided as their Anglo-Saxon neighbours. Though they were further afield from the invasions of the Great Heathen army, some kingdoms have fared better than others. Wales is a land of heroic men and heroic deeds and as such their kings will be well received by their people for following in that tradition. Heroism is a unique cultural currency for the Welsh that can be increased by winning battles, ranking up their characters, unlocking certain technology and owning welsh lands. The grandeur of a hero is always changing however and losing battles and settlements will undermine your status.

The Heroism bar is measured between -10 and 100. With each section the player fills through their heroic deeds, they will gain more and more bonuses to their campaign. Your men will not suffer cowards though, if the bar ever reaches below 0 you will face large factionwide penalties.

Both Welsh Kingdoms will also receive bonus supplies to their armies in friendly territory and increase to unit morale when fighting on home soil.

The Kingdom of Gwined occupy the northern-most territory of Wales. Secure in their borders, and with a military ally to the south, Gwined have one of the easier starting positions in Thrones of Britannia. A good start for less experienced players, Gwined can take their time establishing themselves before they are met with any great danger.

With the Legendary Battle Sites mechanic, Gwined characters can stand in the shoes of former heroes and conquer famous territory or re-forge old alliances. These missions will provide bonuses for their completion but can only be given when the mission the player currently holds has been completed.

The followers of Gwined characters are extra effective and will give increased benefits. Gwined can also field strong spearmen on the battlefield as well as exceptional archers.

The Kingdom of Strat Clut inhabits the southern border of modern day Scotland. A Kingdom of the Old North that stood firm through the Viking invasions, Strat Clut will have a difficult start to their campaign. With no strong defensible borders to call their own and caught between two major powers in Circenn and Northleode, they will need to strengthen themselves or risk being crushed early on.

With that in mind, Strat Clut will earn bonuses for owning settlements next to eachother. As well as this, capturing certain major settlements has a chance of triggering specific missions for the Kingdom as well. As with Gwined’s Legendary Battle Sites, the player will have to complete their current mission before they gain another. Strat Clut can field the strong spearmen that the Welsh are known for as well as exceptional cavalry units.

The Gaelic Kingdoms: Faction Breakdown

The culture of the Gaels spreads across modern day Scotland and Ireland, both lands in equal levels of turmoil and seeking God’s chosen to rise and unite the nations under one banner.

The culture of the Gaels spreads across modern day Scotland and Ireland, both lands in equal levels of turmoil and seeking God’s chosen to rise and unite the nations under one banner. Both Gaelic Kingdoms playable in Thrones of Britannia pine for the throne of their respective countries, and to earn it they will have to prove their legitimacy.

Legitimacy is a unique cultural currency for Gaelic factions that scales between -10 and 100. You can earn legitimacy through the capture of settlements in your respective territory, (Scotland for Circenn or Ireland for Mide) by forging alliances with other scottish or irish factions respectively, or by reinforcing the armies of your allies. With each increase of your legitimacy your faction will receive bonuses to your warriors’ martial prowess on the battlefield and an increase in loyalty from your subordinates on the campaign map. However, dropping below 0 can have adverse effects on both. Legitimacy will also degrade with each turn.

When certain thresholds of legitimacy are reached it will trigger incidents that can benefit your nation and dilemmas in which legitimacy can be spent to trigger even further benefits to your Kingdom. Legitimacy can also be spent to annex other factions under your rule, further strengthening your claim for the crown. The cost of the annex will only be spent on successful attempts.

Gaelic characters will also start with increased loyalty and their faction as a whole will receive a large increase in income from church buildings.

The Kingdom Circenn resides on the Eastern coast of Scotland. The men of Circenn are hardy, and with the construction of a unique Souterrain building their armies will become immune to snow attrition.

The capital of Circenn, Scoan is said to have once been home to the stone of destiny. Playing as Circenn you will be able to undertake consecutive missions to take control of other settlements in search of the stone’s divine strength. On the battlefield Circenn can field good all-round infantry with some high quality spearmen. They also have very strong missile units and powerful, unique crossbow units.

The Kingdom of Mide is the most central of the kingdoms of Ireland. Many High Kings have come from Mide in the past and the current ruler, Flann Sinna, aspires to hold the title as well. Due to their strong central position and a bonus to diplomacy with all other Irish factions, Mide is a good choice for newer players or those looking for an easier start. Armies from Mide will be able to field excellent mid-to-high tier sword infantry, including the unique Gallowglass unit, as well as exceptional javelin infantry.

Every other Summer, Mide will have the option of hosting the Fair of Tailtiu: An event that sees people gather for games, funerals and even marriages. Players will be given a dilemma in which they can choose to either hold the fair, costing them gold but gaining them legitimacy, or to refuse instead which will cost the ruling character their influence

Scottish Gaelic faction: Circenn

Circenn was in origin Pictish, but became more heavily influenced by the Gaels and other peoples over time as they were driven away from the relentless Viking raids. 878 AD marked the end of the Viking invasions, but Circenn’s troubles were far from over. While she had a firm hold over the eastern coast of Scotland, many threats still exist – both within and without.

Scoan, the capital of Circenn, was once home to the legendary Stone of Destiny, said to bestow divine strength on her people. Where the stone now resides is a mystery, but if clues can be found, surely the Stone’s recovery would be an adventure worth undertaking…

Faction Leader: King Áed mac Cináeda

Áed mac Cináeda succeeded his father and took the throne as king of the Picts in 877 AD. It was a turbulent time; the Viking raiders had brought anarchy to the Pictish lands and they continued to plunder after Áed had come to rule.

Little is known of Áed mac Cináeda’s sovereignty, save that he came into contact with a Gaelic refugee by the name of Giric mac Dúngail, who had fled east from the Viking invasions with his companions. Giric was of common stock, but he was an ambitious man in a time of trouble and opportunity, and soon came to associate with Aed and his followers.

According to Andrew of Wyntoun’s Orygynale Cronykil of Scotland, Áed was slain by Giric, who took the throne for himself. And thus passed one of the shortest rules in Scottish history.

Faction trait: The Stone of Destiny

The Stane o Scuin, or Stone of Destiny, was used for centuries in the coronation of Scottish monarchs. Its whereabout however are unknown. If it can be recovered, surely the ruler of Circenn will become a scion of hope for his people? Throughout the course of a Circenn campaign, you’ll begin to hear rumours of its whereabouts from a number of sources. Following these clues to their conclusions will ultimately lead you to the Stone of Destiny, and the rewards such a legendary relic will bring.

Circenn has access to good all-round infantry and quality spearmen. The faction can also recruit excellent ranged units, including powerful and unique crossbowmen.

Circenn also has access to the Souterrain building, which grants immunity to snow-attrition.

Unit Recruitment

Recruitment is not so simple. When recruiting a unit, you can select the army you want it in, and recruit it

Recruitment is not so simple. When recruiting a unit, you can select the army you want it in, and recruit it. However, it will not give you an entire unit, only a small band of men, which will replenish to a full unit over time. You can improve this by building granaries, souterrains, and arenas, all of which have replenishment multipliers. This changes the focus of unit construction, to unit replenishment and preservation, placing a much greater value on each unit, than in previous Total War games. It also prevents being able to recruit a huge army within one turn without a substantial amount of money.

Вооруженные силы: часть № 2

Генералы

Команда: это — возможно самое важное умение для генерала. Это увеличивает размер Телохранителя генерала с 10%/пунктами команды (до 100%)

Чем больше телохранитель генерала, тем более сильный он будет, и менее вероятно он умрет. Телохранители генерала — элитные войска, таким образом имение на 100% больше из них не причиняет боль. Это дает увеличение морального духа, пока генерал жив, и в 4 командах это дает способность сделать ‘ночные сражения’. Ночные Сражения полезны, потому что они могут отключить армию от подкрепления. Скажем, Вы боролись с 2 полными вражескими армиями с 1 вашим, Вы могли использовать Ночное Сражение, чтобы разрушить их один за другим вместо того, чтобы иметь необходимость бороться с ними обоими сразу.
Управление: буквально бесполезный для генерала.
Рвение: Увеличивает ауру командующего и моральный дух единиц в нем. аура командующего — круг вокруг Вашего генерала, в котором присутствие Вашего генерала поднимает их моральный дух. Когда единицы на грани направления, это — хорошая идея переместить Вашего генерала близко к ним так, чтобы они остались и боролись дольше. 

СраженияБазовая тактикаЗаключение

Бартер и ресурсы

В предыдущих играх Total War вы часто обращали внимание на золото. Однако в Total War Saga: Troy вам нужно будет управлять пятью типами ресурсов:

  • Еда — набор юнитов, основные военные постройки и молитвы / Гекатомбы.

  • Дерево — строительство зданий и набор колесниц

  • Камень — строительство зданий (продвинутые типы)

  • Бронза — набор юнитов (продвинутые типы, такие как тяжеловооруженные войска)

  • Золото — молитвы, переосвящение храмов и некоторых юнитов.

Эти ресурсы также могут быть использованы для других функций, таких как дерево технологий (называемое «Королевские указы» в Total War Saga: Troy ) или во время определенных событий.

Точно так же вы увидите значки каждого ресурса на табличках с именами небольших поселений. Они показывают вам ресурсы, которые производятся в этом поселении, на тот случай, если вы захотите построить здания «фермерского типа» для увеличения производства.

Как и в Total War: Three Kingdoms, Troy также использует бартерную систему, позволяющую обменивать несколько типов ресурсов (определенное количество за один ход или два хода). Вы будете использовать эти ресурсы в качестве рычага для дипломатических сделок (например, пактов о ненападении, союзов, мирных соглашений, вассализации и даже получения соседних поселений).

Однако есть кое-что странное, с чем я столкнулся во время прохождения. На самом деле есть ошибка, связанная с системой бартера / ресурсов, которую можно использовать. О, и я предполагаю, что ИИ тоже использует это из-за того, как быстро некоторые лидеры накапливают богатство.

The Tech Tree

The tech tree is now less of a tree and more a series of branches

The tech tree is now less of a tree and more a series of branches. Still split into military and civic, there are several branches to go down, all of which are locked from the start of the game, and must be unlocked through completing pre-requisite conditions. From recruiting units, or sieging settlements, and so on. This gives you some objectives throughout your campaign, and shouldn’t be ignored or it’ll seriously impact your late game. These technologies will unlock new buildings, grant public order bonuses, raise the starting capacity of units, and upgrades to later game regiments.

Campaign AI Changes

  • Before the Story/Sandbox dilemma is spawned, factions now should act more in line with their initial starting setup (they honour their initial treaties)
  • Choosing Story on the Story/Sandbox dilemma should enable Pillar boosts not only to the player Alliance but to the enemy Alliance as well
  • All factions will try and facilitate the Danaan/Trojan conflict slightly earlier
  • The AI prioritises recruitment for garrisoned AI armies instead of armies on the field
  • Increased the AI’s priority on garrisoning armies that are recruiting or about to recruit, instead of recruiting next to a region that already has a garrisoned army
  • The priority of some tier 2 units for AI recruitment has been slightly increased
  • The priority of some tier 1 units in the early game has been slightly decreased
  • The priority of tier 1 units post turn 70 has been significantly decreased

The English Kingdoms: Faction Breakdown

The English Kingdoms of Britannia inhabit the Southern most lands of the British Isles. After decades of Viking raids, the Kingdoms of West Seaxe and Mierce are ready to reclaim the lands of England under their own banners

The English Kingdoms of Britannia inhabit the Southern most lands of the British Isles. After decades of Viking raids, the Kingdoms of West Seaxe and Mierce are ready to reclaim the lands of England under their own banners, and they won’t hesitate to destroy each other to make that happen.

The English Kingdoms will enjoy the benefits of the Fyrd, part-time soldiers pledged to leave their farms for military service each year. These fyrdmen limit the amount of levy units that are available to recruit based on the number of settlements players control on the campaign map. You’ll need to be careful not to recruit more than your limit into your armies, as you may begin to throttle your food production. On top of this, all English military commanders have a larger aura on the battlefield and their soldiers will gain a melee attack bonus when fighting battles as the defender.

On the battlefield the English Kingdoms have strong armoured swordsmen and spear infantry at their disposal and can field impressive cavalry in late game battles.

The Kingdom of West Seaxe controls the southern coast of both England and Wales through its own occupation and the many smaller kingdoms that swear vassalage to them. Your vassals are sworn allies and will always join you in battle. You can view the amount of tribute they are sending you each turn via the summary tab in your economic overview. The generals of West Seaxe are well trained and will earn XP each turn, even when idle. Although lead by the famous King Alfred, players will also have to manage the Witan; An Anglo-Saxon council summoned by the King to discuss progress in the nation and proposals for West Seaxe’s future. The members of the Witan will provide a series of choices for the player to select from concerning the management of the kingdom over the next few turns, each with their own positive and negative effects.

The Kingdom of Mierce is situated north of West Seaxe on the border of England and Wales. Without the benefit of a coastal border, they will be beset on all sides by potential enemies. All units in Mierce’s armies will receive a morale bonus from their generals, provided he is still alive. The King of Mierce will also have to manage the ample gold supply that his faction accrues over the course of their campaign. Once the Miercian treasury reaches certain thresholds, the King can spread his ample supply of wealth between different parties to gain their favour, and bonuses for their campaign. It’s not always favourable to be giving out cash sums every time you have some in the supply though: To combat this, Mierce can research a specific technology to decrease the amount of money they have to spend to gain each bonus.

Отдавайте высший приоритет фермам

Марширование туда сюда по всей Британии с временными перерывами на кровопролитные и изнурительные войны, приводит к ускоренному сжиганию калорий вашей армией, и очень важно хорошо кормить своих солдат. В самом начале вы ограничены только одной армией из-за лимита еды, но при этом в казну поступает достаточно золота, чтобы построить и улучшить свои фермы

После этого спустя несколько ходов вы сможете развернуть еще больше своей силы.

Ресурсные здания (те же фермы или шахты) больше не строятся внутри самих поселений. Вместо этого они представлены небольшими деревушками, в которых даже нет собственного гарнизона. Это делает их более уязвимым для атак, но, при этом, и вам больше не нужно осаждать поселение, если вы хотите просто забрать себе парочку вражеских ферм. После того, как вы улучшите свои фермы, сразу нацеливайтесь на другие территории, где можно будет почерпнуть еще пищи.

Механика игры

Игра предусматривает и другое направление. Вы сможете стать просто участником междоусобных войн за престолы, ведь в неравной схватке могут сойтись короли всей Англии. Так что выбор есть. Хотя викинги наступают, и вам как игроку необходимо будет принять правильное и ответственное решение, чтобы защитить ваши земли. Скачать Total War Saga Thrones of Britannia через торрент доступно каждому геймеру, который регулярно посещает наш новый игровой сервер. Грандиозные исторические битвы, новые классы воинов, да еще и мифические персонажи предстанут в этой новой версии игры.

Этот проект уже смог завоевать авторитет среди пользователей. Короли всей Англии должны либо сплотиться против борьбы с викингами, либо продолжить междоусобицы на территории средневекового Альбиона!

Особенности Total War Saga Thrones of Britannia

  • Власть. Каждый хочет стать единственным правителем такой мощной исторической державы. Так что новая масштабная война начинается за переделы земель. Остановите кровопролитие и сплотите всех королей против борьбы с внешними агрессорами.
  • Оружие. Вы сможете по ходу игры использовать разнообразные виды оружия. Также здесь нужна тактика, ведь как король, вы будете руководить вашим войском, грамотно отдавая им всевозможные приказы.
  • Масштабность игровых действий. На вашем игровом секторе вы должны будете правильно разместить своих воинов. А вот численность ваших соперников может превосходить численность вашей армии. Так что станьте настоящим тактиком.

На этой странице по кнопке ниже вы можете скачать Total War Saga Thrones of Britannia через торрент бесплатно.

неофициальные аддоны

Британская кампания Kingdoms конечно же хороша, но многим может показаться недостаточно историчной. Ведь фракций, боровшихся за превосходство на островах, было намного больше. Да и многие события той эпохи здесь совсем не отражены. Если оригинальный продукт не устраивает и не подходит вам, лучше попробовать моды.

Лучшие из них — Rule Britannia и Britannia Ultima. В первой мы получаем расширенную карту, обилие новых фракций и необычный геймплей. Играть можно, как за Альянс Баронов, так и за многие другие фракции, вроде той же Дании. ИИ действует куда более эффективно и старается вычесть все слабые стороны игрока. В Britannia Ultima мы видим оригинальную кампанию, только с обилием развитых городов, с новыми фракциями вторжения (вроде Франции) и с возможностями строительства элитных солдат с первых ходов. Всё это делает игру ещё более зрелищной.

Раздавайте поместья

В частности, поместья — это то, из-за чего у вас гарантированно всегда будет несколько врагов в вашей собственной фракции. Когда вы захватите кучу новых территорий, то наверняка заметите, что когда-то крайне верные представители знати начинают устраивать заговоры и всячески проявлять свое недовольство. И не сразу можно понять причину, если не открывать окно с поместьями.

Когда вы захватываете новую область, в которой есть поместья, они автоматически добавляются в копилку лидера фракции, а знать начинает сильнее завидовать. Вам следует раздавать эти лакомые куски своим верным приятелям, или, наоборот, тем, кто уже жить не может без своего собственного поместья. Всегда оставляйте себе пару этих «подарков» на всякий случай, чтобы задобрить знать, огорчившуюся на вас по какой-то другой причине.

Фракции и армии

Наконец-то Creative Assembly пересмотрели довольно спорную систему сбора и снабжения войск. Теперь найм всех отрядов происходит мгновенно, ждать по несколько ходов не нужно, но нанятые войска имеют неполный состав (примерно 10%). Воевать ими сразу — форменное самоубийство, но зато полководец с армией сразу может выдвинуться на позиции.

Появилось снабжение армии. Это такой условный запас еды и всей необходимой в походной жизни экипировки. Если снабжения нет, то армия несет потери, поэтому нужно периодически останавливаться у союзных поселений или грабить все остальные. Большого влияния на игру это не оказывает, но теперь менеджмент армии стал чуточку более логичным.

Феодализм в игре имеет вполне конкретную реализацию: каждый член семьи, полководец и государственный деятель имеет параметр верности. Если он опускается до минимума, то «предатель» организовывает бунт в одной из провинций. Чтобы задобрить соратников, приходится делиться с ними захваченными поместьями, оставляя себе лишь малую их часть.

Еще в Total War Saga: Thrones of Britannia есьть лаконичная система развития персонажей. Каждого можно «прокачать» до 10 ранга. При этом при каждом повышении он может улучшить одного из участников своей свиты. Например, для небольших рейдерских отрядов отлично подойдет интендант, который увеличивает количество очков перемещения по карте.

Феодальная раздробленность

Описанные выше особенности мало отражают ту концепцию, о которой говорилось в начале текста. Культурные различия, конечно, повышают реиграбельность, но их влияние на общую модель геймплея не столь велико, как несколько общих инноваций.

В Thrones of Britannia провинция всё так же состоит из нескольких регионов, однако иерархия совсем иная. Столица провинции — укреплённый город со стенами и гарнизоном, который сравним по размеру с целой армией, если построить нужные здания.

В провинции Лайген есть столица Нас и четыре малых поселения, беззащитных перед грабежом или вторжением

Остальные же населённые пункты провинции — это поместья. Поместье лишено стен и мало-мальского гарнизона, а в его пределах редко бывает больше одного строения. Это неплохо отражает низкий уровень инфраструктуры и деурбанизацию Тёмных веков, а с точки зрения тактики должно воссоздавать вполне реальную ситуацию: пока враг заседает в столице за стенами замка, вы разоряете поместья и лишаете загнанных в угол, но пока не осаждённых противников еды и финансов.

Кроме того, поместья — важнейший фактор внутренней политики. Король, то есть игрок — далеко не единственная крупная фигура раннего феодализма: семья, губернаторы и генералы тоже хотят своей доли. И получают её в виде поместий. Если же оставлять поселения себе, то лояльность окружения быстро упадёт. Поэтому после всякого завоевания начинается раздача новых земель: королю, как правило, остаётся два-три поместья.

Двор не любит, когда у короля поместий значительно больше, чем у его вассалов

Конечно, такая иллюстрация феодализма примитивна и не очень презентабельна, ведь вассалы короля владели не только замками, но и целыми провинциями, тогда как в Thrones of Britannia они так и остаются в руках монарха. К тому же, сохранился вассалитет во внешней политике, то есть в игре теперь два типа вассалов, что вступает в логический конфликт со всей концепцией поместий и лояльности.

Но требовать от Total War такой высокой степени моделирования общества — это перебор, ведь серия ориентирована на битвы и элементарное экономическое развитие, в отличие от, например, стратегий Paradox. А для Total War вполне достаточно и той системы, что внедряет Thrones of Britannia.

War Fervour

War is a balancing act, and your people will always want what they don’t have. When you’re at peace, and prospering, your people will want war and conquest. When you are at war for years on end, your people will want peace. This is a scale, and when the scale is balanced everything will be well, when it tips in one direction or another bonuses and penalties will come into play, and the further it tips the greater these will become. This scale places restrictions on your rule. You cannot sensibly march your men off to war if they do not want one. There is only one way of dealing with the wants of the people, give them what they want. But do the people understand the cost?

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector